Hoppa till innehåll

Profilen: Fatima Iramdane – ny assistanschef som vill lyssna

– Vi behöver vara unika och veta varför kunden vill välja oss. Därför ska vi skapa bra arbetsförhållanden för assistenter och uppdragschefer som då kan möta kunderna på ett bra sätt.
Fatima Iramdane, ny affärsområdeschef för assistansen i Curira Group, har tydliga framtidsmål för koncernens assistansverksamhet.

– Det här är början på en spännande resa. Men nu känns det jobbigt att inte kunna resa ut i landet och besöka alla kontoren. Corona sätter stopp. Visst, vi har Teams-möten, men jag tror mycket på det personliga mötet, säger Fatima Iramdane, som har sitt kontor i Göteborg.
Det har gått några månader sedan Curira Group AB bildades och nyligen blev hon affärsområdeschef för koncernens assistansverksamhet.

På högvarv
Fatima Iramdane, 36, är beteendevetare med inriktning sociologi. Parallellt med en intensiv studieperiod arbetade hon som personlig assistent. Dessutom skaffade hon familj och blev mamma. De senaste åren har hennes liv gått på högvarv.
– Jag är en person som trivs med att ha många bollar i luften. Då fungerar jag bäst, säger Fatima Iramdane och skrattar.
Hon började arbeta på ett bolag som erbjöd vård till ensamkommande flyktingbarn och ungdomar. Bolaget köptes upp av en annan koncern där hon sedan arbetade som verksamhetschef för HVB-hem för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
På sommaren 2019 tackade Fatima Iramdane ja till erbjudandet att komma till Curira. Hon började i februari 2020.
– På min första dag kom beskedet att vi gått samman med en annan koncern och bildat Curira Group. Det var en häftig start, berättar Fatima Iramdane, som några månader senare blev affärsområdeschef för assistansen.
– Jag blev överraskad när frågan kom. Allt gick så snabbt. Men det kändes rätt att anta utmaningen, säger hon. 

Bygga organisation
Fatima Iramdane är tydlig med att hennes styrka är ledarskapet och kompetensen att bygga en organisation, som får möjlighet att erbjuda den bästa assistansen.
– Inom organisationen finns det många som kan assistansen bättre än jag. Min uppgift är att de får bästa förutsättningarna att använda den kunskapen så att vi får riktigt nöjda kunder. Jag vill skapa en organisation där vi alla hjälper och stöttar varandra för att klara det målet.
Samtidigt vet Fatima Iramdane att det finns många frågor kring verksamheten som hon snabbt vill svara på. Här är några exempel:

* Koncernen har många kunniga och engagerade medarbetare med åsikter om hur en bra assistans ska se ut. Är du redo för diskussioner?
– Javisst! Det värsta jag vet är känslan att det finns personer som har en fråga eller åsikt de inte vågar föra fram. Vi måste kunna prata med varandra, även om vi inte alltid är eniga. Det är i samband med dessa samtal vi utvecklar verksamheten. Man måste våga prata med mig.

* Hur fungerar du som chef?
– Det får inte finnas prestige i ett ledarskap. Vi måste kunna lösa utmaningar tillsammans. För mig är det oerhört viktigt med trygga assistenter, uppdragschefer, medarbetare och regionchefer.
De ska våga fatta beslut och jag måste lita på deras kompetens. Det kan bli fel ibland. Det kommer att bli fel, men då får vi se det som en erfarenhet och tillsammans gå vidare.

* Hur kommer dina kundkontakter att se ut?
– Det är assistenterna och uppdragscheferna som kommer att ha kundkontakterna eftersom de träffar kunderna i vardagen. Mitt uppdrag är att ge uppdragschefer och assistenter möjligheter att sköta sina jobb. De ska kunna svara på kundfrågor och ge snabba besked utan att först fråga andra. Denna smidighet efterlyser kunderna. Då krävs också att medarbetarna får bra utbildning.

* Hur fungerar bra kundnytta enligt dig?

– Vi ska naturligtvis anpassa verksamheten efter kunden och inte glömma det personliga i varje kund. Många pratar om att ha kunden i fokus, men det gäller också att klara den uppgiften. Det är därför som assistenterna och uppdragscheferna måste få bra förutsättningar i jobbet.
– Här får våra kundombudsmän stor betydelse när det gäller att vara en länk mellan kunderna och företagsledningen. Det är mycket kompetenta personer som blivit våra kundombudsmän.
* Hur kommer assistansverksamheten inom Curira Group att se ut om tre år?
– Till dess ska vi vara unika i vår verksamhet och veta varför kunderna väljer just oss. Därför har vi blivit ännu bättre på att utveckla våra kundrelationer.

Fakta/ Fatima Iramdane
Gör:
Affärsområdeschef för assistans inom Curira Group AB
Bor: Göteborg.
Ålder: 36.
Familj: Två barn
Fritidsintresse: Är väldigt mycket mamma, älskar att resa, hobby dekorera tårtor
Detta visste ni inte om Fatima Iramdane: Förra sommaren bilade hon 400 mil från Sverige till Marocko ensam med två barn.