Lystra och Aventus i vinnande samarbete

Nu inleds ett samarbete mellan assistansföretaget Lystra och omställningsföretaget Aventus, som skapar flera vinnare:
* De söker arbete och står långt ifrån arbetsmarknaden.
* Lystra, som är i ett ständigt behov av arbetskraft.
* Aventus, som hjälper människor till arbete.

– Detta känns extra bra eftersom vård- och assistansbranschen är två kärnverksamheter i samhället som måste fungera. Då är det viktigt att bemanningen flyter på, säger Klaes Ekmark, VD på Aventus.
Lystra, som är en del av koncernen Curira Group, är en av landets större assistansanordnare. Verksamheten präglas av stort behov av personliga assistenter.
Aventus hjälper och skapar bra förutsättningar för personer, som av olika anledningar, behöver nya arbeten.

Omställning
Nu har Lystra och Aventus skrivit en syftesförklaring där de båda organisationerna ska samarbeta för att få människor i arbete.
– För oss blir detta mycket bra eftersom vi är i ständigt behov av medarbetare med rätt kompetens vid rätt tillfälle. Nu ser vi också att corona-pandemin inneburit att många söker arbete inom nya branscher, säger Jesper Gullstrand, HR-ansvarig inom assistansen på Lystra.
Klaes Ekmark håller med:
– Just nu har vi, på grund av Corona, flera som vill få hjälp med omställning. Därför kan detta bli extra intressant.

Lokala samarbeten
Det här samarbetet ger också de, som står långt ifrån arbetsmarknaden, nytt hopp att få arbete. Flera av dem skulle passa bra som personliga assistenter och här finns det möjlighet att hjälpa dem.
Aventus finns på ett 40-tal orter i Sverige, samtidigt som Lystra ingår i en koncern som har kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Detta skapar förutsättningar för flera lokala samarbetsinitiativ på flera platser i landet – nära verksamheten.
På bilden syns Klaes Ekmark, VD på Aventus och Jesper Gullstrand, HR-ansvarig för assistansen på Lystra, skakar hand efter att tecknat en syftesförklaring som kan innebära jobbmöjligheter för många människor.
Här finns mer information om Lystra respektive Aventus:
www.aventus.se
www.lystraassistans.se

 

Vi bor ändå i ett bra land

Vår yngste son Adam har fått jobb.
I många länder hade personer, med liknande diagnos som Adam, gömts undan och syns inte i samhället.
I Sverige får flera av dessa personer möjlighet att gå till ett arbete och jobba efter egen förmåga. Det betyder så mycket får oss anhöriga, att känna en glädje över att vi bor i ett bra land där de funktionsnedsatta får synas – även om det är mycket som kan bli bättre.

Alla föräldrar har en gemensam fråga under tiden som barnen går i skolan: Vad ska de arbeta med som vuxna?
De flesta som växer upp har förmågan att själv välja spår i livet.
Det har inte mina pojkar, samt många andra i liknande situation. För mig och Elisabeth har det funnits en oro för vad våra pojkar ska syssla med när de vuxit upp.
Nu vet vi.
Daniel demonterar bland annat dataapparater.
Adam har mest väntat på sysselsättning – mycket på grund av pandemin. Men nu har det hänt. Falu kommun gav beskedet att han kommer att få arbeta inom parkgruppen som ska hålla rent i parker, torg och gator. När vädret blir för eländigt blir det inomhus jobb. Perfekt för Adam.

Stolt 20-åring
Det var Sveriges stoltaste och gladaste 20-åring som nyligen provade sina arbetskläder för första gången. Han var så lycklig. Adam bar kläderna som om han skulle gå på Nobel-middag.
Samtidigt gjorde hans personliga assistenter vågen eftersom Adams nya arbete bidrar till att göra deras jobb roligare och ännu mer innehållsrikt.
En av assistenterna satte till och med Adam i träning med att bära ris.
En annan assistent tog med honom för en stunds “förarbete” innan han börjar jobbet på riktigt.
Det gäller att förbereda sig och de är härligt att se hur assistenterna engagerar sig i detta.
Vi fick bilder som visade en lycklig Adam. En av bilderna ser ni här intill.
Detta bli riktigt bra.

Olika bröder
Många ser Daniel och Adam som bröder som är väldigt lika i inställningen till livet. Nu har vi sett ytterligare ett exempel på att så är inte fallet.
Daniel är en lugnare person som gärna sitter inne och gör nytta. Han är lite av en tänkare efter sin förmåga. En livsnjutare. Han hade vägrat att ta Adams nya jobb. Daniel trivs där han är nu.
Adam vill jobba, göra nytta, helst utomhus och gärna kroppsarbete. Han skulle vantrivas på Daniels arbete och ser fram emot sina kommande arbetsuppgifter.
Men nu har båda pojkarna kommit in i ett nytt skede av livet i arbetslivet.
Jag och Elisabeth kan nu fortsätta följa våra söner på ett nytt sätt.
ANDERS HANSSON

Curira-podden: Sverige första personliga assistent

Avsnitt 2. Sverige första personliga assistent
Klicka på länken och lyssna
 https://play.acast.com/s/curirapodden/5f71c0ec1bd7363516c07efd

I 44 år har Ann-Margret Ekblad, från Göteborg, kämpat för att ge sin utvecklingsstörde son Mattias Håkansson ett bra liv. Hon blev bland annat Sveriges första personliga assistent den 1 januari 1994. Här är hennes otroligt starka och gripande berättelse som ger positiv energi.
Curira-podden lyfter fram spännande och intressanta människor inom Curiras värld av vård, omsorg och assistans. Flera av dem har riktigt starka och engagerande berättelser som ger berörande lyssning. Avsändare: Curira Group AB.

 

Nya Curira-podden. Avsnitt 1: Mahir är på väg tillbaka

Curira-podden Avsnitt 1. Mahir är på väg tillbaka
Klicka på länken och lyssna:
https://play.acast.com/s/curirapodden/5f6b4dfb43c3964d82812fec

När Mahir var 13 år blev han tagen av polisen och hade sedan svårt att hamna rätt i samhället. I dag är han 18 år och har fått arbete. Livet är på väg att ordna upp sig. Mycket tack vare Curiras verksamhet. Här berättar Mahir sin historia.
Curira-podden lyfter fram spännande och intressanta människor inom Curiras värld av vård, omsorg och assistans. Flera av dem har riktigt starka och engagerande berättelser som ger berörande lyssning. Avsändare: Curira Group AB.

 

 

”It-Jocke” fixar smidigare kundkontakter

”It-Jocke” har kommit till Curira Group.
Han heter Joakim Ohlén och ska som it-ansvarig skapa en bättre arbetsvardag för medarbetarna. I förlängningen innebär det smidigare kontakter med kunderna.
– Målet med min verksamhet är skapa rutiner och förutsättningar som underlättar arbetet för kollegerna och sedan gör mig själv överflödig. Det är bra kundnytta, säger Joakim Ohlén.

Han har i hela sitt yrkesliv arbetat med it-lösningar på olika företag. Därför kallar många honom för ”It-Jocke”, vilket ska ses som en komplimang. Joakim Ohlén är nämligen mycket duktig inom sitt arbetsområde.
De senaste drygt fyra åren har han arbetat med it-frågor på två andra omsorgsföretag och erbjöds i våras jobb på Curira Group. Nu sitter Joakim Ohlén på kontoret i Göteborg och förklarar sin uppgift:
– I dag har koncernens verksamheter flera olika it-lösningar. Nu ska vi jobba fram en enhetlig it-miljö. Mitt mål är att minska antalet system som idag används och få in dem under samma paraply för att på så sätt skapa en enhetlighet inom organisationen.
Joakim Ohlén och fortsätter:
– Detta skapar en större enkelhet för exempelvis uppdragscheferna, vilket innebär en ökad smidighet. Därmed får uppdragscheferna mer tid att möta kundernas och assistenternas behov.
Joakim Ohlén har gjort detta arbete på andra företag och känner sig väl förtrogen med att det ska gå bra även inom den här koncernen.
– Nu vill jag veta mycket om verksamheten och skapa bra relationer till alla som arbetar inom koncernen. Det är viktigt att få förtroendekapital inför det arbete som ska utföras, det är en förändringsprocess och där är det viktigt att verksamheten är med hela vägen, säger han.
* Hur ser denna del verksamheten ut om fem år?
– Då är i alla på samma plattform och jag har i stora drag utvecklat verksamheten till att den är självgående avseende driften.
Samtidigt som Joakim Ohlén har fokus på de tekniska IT-lösningarna betonar han vikten av att verka för att de funktionsnedsatta ska få ett bra liv.
– Jag har en stor känsla för dessa människors utsatthet i samhället och det känns bra om mitt arbete inom koncernen kan bidra till att de får bra liv, säger Joakim Ohlén.
I det sammanhanget har Marcel Rezaee nya viktiga arbetsuppgifter inom koncernen. Om detta kommer vi att berätta senare.

Fakta/ Joakim Ohlén
Aktuell: Ny it-ansvarig på Curira Group.
Ålder: 39.
Bor: Kungsbacka
Familj: Fru och två barn.
Fritidsintresse: Spela padel, löpning samt följa IFK Göteborg i fotbollsallsvenskan.

Trevlig lunch för framtiden

Vissa luncher kan bli extra trevliga. Som när Lystra i Sundsvall bjöd kunder och assistenter på en informationslunch.

Att lunchen skulle innehålla information och möjlighet att ställa frågor om verksamheten i dag och i framtiden, var syftet med träffen. Men det som gjorde denna stund extra givande var den trevliga stämningen och umgänget.
Det blev mycket skratt, gemenskap och en positiv förväntan inför kommande tider.
Här märktes det verkligen, att de som är kunder i Lystra, ska leva och inte bara överleva.
Att det dessutom bjöds på god mat och stålande solsken gjorde träffen extra lyckad.
Daniel Jönsson, Amanda Näs, Therese Westman och Christina Melin, som representerade Lystra, kände också att detta med blev en bra vi-känsla i Sundsvall.
Här visar vi bilder från den trevliga träffen:

  

 

Efterlängtad sommarfest

Äntligen kunde Lystra i Falun och Gävle arrangera en sommarfest för kunder assistenter och anhöriga.
Det är många som väntat på möjligheten att träffas under en tid som vi alla drabbats av Corona-krisen.

Sommarfesten hölls vid vackra Liljans herrgård mellan Falun och Borlänge. En plats som drivs av Parasport Dalarna.
Det blev en dag med olika aktiviteter, tipspromenad, middag samt trevliga möten. Precis som det ska vara när man har roligt.
Här är bilder från den roliga dagen.




 

 

Ingen på dagen frågar efter lille Adam

Mina pojkar, och i synnerhet Adam, har det så tråkigt. I sex månader har han inte haft ett strukturerat liv med daglig sysselsättning.
Under den tiden har Daniel och Adam isolerats, eftersom de tillhör riskgrupperna. Detta börjar nu märkas på deras humör, speciellt hos Adam.
Därför är det toppen när assistenterna ser detta och varje dag försöker skapa ett bra liv åt honom. Men det är inte lätt.

Corona-pandemin slår hårt i samhället. Media lyfter fram krisande näringsliv, problemen inom kultur- och idrottslivet, ökad psykisk ohälsa, större tryck på övriga sjukvården förutom de som är smittade av Covid-19, ensamhet för de äldre – och så vidare.
Men samhällsbevakningen missar mycket hur hårt detta slår hårt mot de funktionsnedsatta och i synnerhet personer med psykisk funktionsnedsättning som inte förstår Corona.
För mina söner blev sommaren ett lyft efter en mentalt jobbig vår.

Sommarbus
Vi hade en sommar med flera aktiviteter, glädje och bus. Pojkarna njöt varje dag när Elisabeth och jag hade semester och de kunde känna att vi var en familj tillsammans dygnet runt. Speciellt när storasyster och hennes familj kom på besök.
Men nu är vi tillbaka i vardagen igen och rutinerna har börjat för alla i familjen – utom för Adam.
Jag jobbar. Mamma jobbar. Daniel har kommit i gång med sin dagliga verksamhet eftersom kommunen öppnat upp på ett klokt sätt. Storasyster har åkt hem.

Adam är kvar
Kvar är lille 20-årige Adam, som inte har något att göra. Han fick inte gå de sista månaderna i skolan innan det var dags för studenten. Nu har han ingen daglig verksamhet att gå till eftersom kommunen – vilket vi förstår – har stoppat all möjlighet att slussa in honom i daglig verksamhet.
Faktum är att vi försökt ringa kontaktpersonerna på kommunen, som inte underhållit kontakten – vilket vi inte förstår.
Kvar är lille Adam i en situation där ingen på dagen frågar efter honom och han har svårt att hitta aktiviteter. Alla vill ju bli efterfrågad.
I det sammanhanget gör hans assistenter ett strålande jobb med att aktivera honom. De inser att Adam har riktigt tråkigt och försöker verkligen se honom i vardagen.
– Nu, måste vi jobba extra för Adam. Att hans liv blir bra, sa en av assistenterna spontant en dag.
Där är han lyckligt lottad och den kommentaren kändes bra för oss förändrar, men hur är det för alla andra funktionsnedsatta som tvingas sitta hemma och glöms bort i krisen? Här har deras assistenter en viktig funktion i vardagen.

 

 

Lystra gör framtidssatsning i Sundsvall

Lystra gör en framtidssatsning i Sundsvallsområdet för att ytterligare utveckla assistansverksamheten.
I samband med detta har Lystra förstärkt i Sundsvall med Amanda Näs, uppdragschef, till höger på bilden och Therese Westman, administratör, till vänster på bilden, samt en aktivitetsansvarig.

Framtidsarbetet i Sundsvall med omnejd  sker enligt Lystras viktiga devis: ”Alla ska ha rätt att leva och inte bara överleva.”
Kunderna ska, tillsammans med era assistenter, känna sig trygga med att ha en fortsatt bra vardag. Här är fakta om nyckelpersonerna
Amanda Näs, ny uppdragschef i Sundsvall.
Hon har tidigare, bland annat, arbetat som personlig assistent och kommer närmast från Sundsvalls kommun där hon arbetat med HR-frågor. Amanda Näs säger:
”Jag gillar verkligen att jobba med människor och mjuka värden. Detta är inspirerande och jag ser verkligen fram emot att få träffa våra kunder och assistenter!”
Therese Westman, ny administratör i Sundsvall.
Hon har tidigare arbetat som resursplanerade i Sundsvalls kommun. Nu kommer Therese Westman att fungera som ett administrativt stöd år uppdragschefen samt kunder och assistenter. Bland arbetsuppgifterna finns schemaläggning och bemanning. Therese Westman säger:
”Detta är ett viktigt arbete att få bidra till att hjälpa andra människor i samhället. Därför känns det extra bra att få börja här.
Michael Sahlén, ny aktivitetsansvarig i Sundsvall.
Han har tidigare haft den rollen på Lystras kontor i Örnsköldsvik, men arbetar nu i Sundsvall. Detta är också ett besked från Lystra att det planeras för flera framtida trivselaktiviteter i Sundsvall med omnejd. Mer information kommer inom kort.
Daniel Jönsson, affärsutvecklingschef inom Lystra, finns sedan tidigare på Lystras kontor i Sundsvall.

 

 

Profilen: Ulrika Jonsback fick en rivstart i Falun

Flera assistansbolag var intresserade när Ulrika Jonsback signalerade att hon ville börja jobba inom assistansbranschen. Hon valde Lystra i Falun och fick en rivstart på sitt nya jobb.
– Vi gör ju en nystart i Falun därför har det varit hårt arbete hela sommaren med att kontakta och lära känna alla kunder och assistenter, säger Ulrika Jonsback som speciellt minns ett kundsamtal:

– Det var när en kund önskade mig som uppdragschef. Det var en fin känsla eftersom man var lite nervös i början av jobbet, berättar hon.
Ulrika Jonsback har jobbat som undersköterska, varit personlig assistent och har de senaste sex åren haft uppdraget som regionalt fackligt ombud för Kommunal.

Rätt i tiden
Den senaste tiden kände Ulrika Jonsback att det var dags att gå vidare i yrkeslivet och prova något nytt. Därför blev det perfekt när Jesper Gullstrand frågade om hon ville börja jobba på Lystra.
– Det blev rätt i tiden eftersom samma dag som jag skrev under anställningskontraktet kom förfrågan från ett annat assistansbolag, som undrade om jag ville jobba för dem. Men för mig kändes det hela tiden rätt att jobba för Lystra, som jag under min tid på Kommunal upplevt som ett bra och seriöst bolag, säger Ulrika Jonsback.
Just ordning och reda är viktigt för Ulrika Jonsback, som också värnar extra för att de personliga assistenterna ska ha bra arbetsförhållande i samarbetet med kunderna.
– Trivs assistenterna på jobbet påverkar detta kunderna positivt.  Då blir det riktigt bra för alla inblandade. Under min korta tid här på Lystra känner jag att detta fungerar bra, säger hon.

Nystart
Inför sommaren hade Ulrika Jonsback tankar på att njuta av sol, värme och ledighet. Av detta blev det ingenting. Hon tillfrågades om jobbet på försommaren, började den 16 juni och har sedan dess jobbat stenhårt för att lära sig sitt nya yrke och lära känna kunder och assistenter.
– Det har varit intensivt, men inspirerande. Lystra gör ju nu en nystart i Falun och det är trevligt att vara en del av den. Då underlättar det också att arbetskompisarna så bra. Vi skrattar mycket.

Aktiviteter
När detta skrivs pågår förberedelsearbetet inför dem sommarfest som Falukontoret arrangerar i slutet av augusti. Efter en lång tid av Corona-isolering kommer nu tillfället när kunder, assistenter och övrig Lystrapersonal får tillfälle att träffa varandra under corona-säkra former.
– Ser verkligen fram emot att verkligen få träffa våra kunder och inte bara prata med dem på telefon. Den festen kommer att bli riktigt bra, säger Ulrika Jonsback som är helt inställd på att arrangera fler corona-säkra aktiviteter senare i höst.
– Här gäller det att vara uppfinningsrik och en dag, när corona-pandemin är över, finns det många aktivitetsmöjligheter. Som att ha en skidträff framför tv:n. Det är en rolig sport att se på. Nästa år kan det vara möjligt att arrangera Pride-festivalen i Falun. Då bör vi också vara med och manifesta för allas lika villkor.

Fakta/ Ulrika Jonsback
Gör: Ny uppdragschef i Falun.
Bor: Bjursås.
Familj: Man, två söner och två bonusdöttrar, fyra katter och massa höns.
Fritidsintresse: Åka skidor utför. Följa världscupen på skidor och skidskytte. Missar sällan Vinterstudion. Är helt uppdaterad vad som händer inom skidvärlden.