Hoppa till innehåll

Profilen: Sandra Wiklund köpte själv en hund för att glädja kunden

De flesta personliga assistenter älskar sitt jobb och är beredd att göra extra insatser för att kunden ska må bra. Det är en naturlig drivkraft inom yrkeskåren.
Sandra Wiklund, 31, som är personlig assistent och arbetsledare i Falun, gjorde lite extra. Hon köpte själv en hund, som heter Zorry, för att kunden skulle må bra.

– Kunden vi jobbar med, har tidigare haft en hund och älskar hundar. En tidigare kollega, som nu har slutat, hade då hund på jobbet vilket gladde kunden. Därför kändes det naturligt att jag skaffade en hund, som bland annat kunde vara med på jobbet, berättar Sandra Wiklund.
Efter samråd med kunden, kundens anhöriga och ansvariga på Lystra köpte hon en hund som numer följer med henne jobbet varje jag. Hon bor hos henne och där den en populär familjemedlem. Detta blev en mycket bra lösning för kunden som är en man med MS.
– Att se hans glädje med hunden betyder så mycket. Det blev helt rätt.

Trivs
Sandra Wiklund har genom åren haft flera jobb inom bland annat omsorgen. Men det märks på henne att hon trivs bäst med att vara personlig assistent.
– Det är så roligt att få jobba med kunden som är både rolig och underbar. Att sedan tillhöra ett team som tillsammans skapar ett bra liv för honom gör jobbet extra roligt. För det är viktigt att hela gruppen samarbetar för att kunden ska ha det bra, säger Sandra Wiklund och fortsätter:
– Sedan är detta ett yrke som innebär frihet under ansvar. Vi har stora möjligheter att själva skapa bra dagar för vår kund.

Lyckat byte
Sandra Wiklund berättar att de flesta i gruppen har arbetat tillsammans med kunden i fyra till sex år år. För två år sedan bestämde de sig för att byta assistansbolag till Lystra. Ett byte som gått bra.
– Vår kund och hans anhöriga kände att det skulle fungera bättre om vi kom till Lystra. De tog upp saken med oss assistenter och de flesta följde med. Det har gått bra. En orsak till det lyckade resultat är att vi alla, kunden, anhöriga och assistenter har varit öppna och verkligen pratat igenom situationen. Då var det viktigast att ha kunden i centrum, säger Sandra Wiklund, som valdes till arbetsledare som är en länk mellan kunden, anhöriga, Lystra och assistansgruppen.
– Det är ett förtroendeuppdrag som var fint att få, säger hon.

Fakta/Sandra Wiklund
Gör: Personlig assistent och arbetsledare på Lystra.
Bor: Borlänge.
Ålder: 31.
Familj: Sambo och bonusbarn.
Fritidsintresse: Renovera huset, umgås med familjen och vara med hunden. Fiska.
Detta visste ni inte om Sandra Wiklund: Sökte ett jobb på nätet och började jobba i blomsterhandel. Har gröna fingrar.