Hoppa till innehåll

Ägarord om drivkraft, assistans och Norrbottens betydelse för Lystra

– Lystra ska vara en maktfaktor inom assistansbranschen och företräda människor, som säger att nu får det vara nog med nedmonteringen av assistansen och den negativa synen på funktionsnedsatta.
Thomas Rönnquist, delägare i Lystra, förklarar sin drivkraft att investera i företaget, framtidsvisioner och varför Lystras närvaro på den egna ”hemmaplanen”  har en speciell plats i verksamheten.
– Den sista lampan vi släcker, sker i Norrbotten, säger Thomas Rönnquist bestämt.

När Thomas Rönnquist pratar assistans i allmänhet och Lystra i synnerhet, gör han det med glöd och energi. Här är en ägare som drivs av att skapa ett bra liv för andra människor. Inte av möjligheten att tjäna snabba pengar.
Han berättar att Lystra bildades som en motvikt till fusk och bedrägerier som drabbade delar av assistansbranschen åren 2010 – 2012. Samtidigt är Lystra i förlängningen ett resultat av den katastrof som drabbade hans far den 16 september 1991.
– Då ringde mamma och sa att pappa var sjuk och vi måste åka till akuten, berättar Thomas Rönnquist.
Hans pappa fick en propp i hjärnan som förvärrades av det faktum att familjen bodde i Kiruna med en sjukvård där värdefull tid gick till spillo innan han fick rätt vård i Gällivare.
Detta blev början på flera års kamp för Thomas Rönnquist och hans familj att skapa ett bra liv för fadern. Men det var en kamp i motvind och det dröjde flera år innan han fick rätt assistans, trots att LSS-reformen blivit verklighet.
– Jag blev så förbannad. Jag hade aldrig tidigare varit inom handikappvärlden. Men vi var tvingade att lära oss att hantera situationen och säkra upp så att både mamma och pappa kunde klara sig, minns Thomas Rönnquist.
Han startade ett nytt assistansbolag – Personal Care. Först var verksamheten i mindre skala för att främst hjälpa hans pappa. Senare blev Personal Care ett av de största assistansbolagen inom branschen.
För tio år sedan tog Thomas Rönnquists liv en ny vändning. Hans far gick hastigt bort och han bestämde sig för att sälja bolaget.
– Jag bestämde mig för att vara en bra pappa och i större utsträckning fokusera på min familj. Jag skulle definitivt lämna assistansbranschen, berättar Thomas Rönnquist.

* Men 2012 var du tillbaka i branschen och startade Lystra personlig assistans. Varför?
– Då skedde ett antal bedrägerihärvor inom branschen. Jag blev mycket upprörd och kontaktade advokaten Mathias Blomberg (idag styrelseordförande i Lystra) och bad honom sköta juridiken om jag startade ett assistansbolag och göra assistansen som det var tänkt från början. Det var viktigt eftersom jag hade träffat så många människor som såg att assistansen var hotad. Jag såg detta som en motkraft mot bedrägerierna.

* Det statliga bolaget Partnerinvest Norr blev också delägare i Lystra, vilket ger en kraftfull signal till branschen att detta är en seriös verksamhet, där bland annat vinster återinvesteras i verksamheten. Hur viktigt var detta?
– Mycket viktigt eftersom hela verksamheten bygger på seriositet, trygghet och den ursprungliga assistansen.
* Samtidigt pågår en debatt om vinster i välfärden. Hur ser du på det?
– Alla bolag måste göra vinst för att bygga upp en ekonomisk stabilitet. Vinster är ett ansvar för personal och kunder. Poängen är att vinster gör det möjligt för företag att växa och stärkas, men i Lystras fall tar vi ägare inte ut några vinster utan de går istället till verksamheten.
– I det sammanhanget är det intressant att höstens efterskottsbetalningar från Försäkringskassan inneburit utmaningar för många assistansbolag samtidigt som det är bankerna som tjänat pengar.
* Debatten om assistansen handlar mycket om pengar. Var i debatten finns de som behöver assistansen?
– Just det! Vart har människorna tagit vägen? Detta gör mig så upprörd. Vi måste lyfta fram de funktionsnedsatta och förstå att detta är människor som på olika sätt betyder mycket för samhällsutvecklingen. Det gäller bara att de får hjälp, bland annat av assistenter.
* Nu har det gått snart sju år sedan Lystra bildades. Blev det som du tänkt dig?
– Mycket bättre. Sedan första dagen har vi byggt upp ett starkt team, med många bra medarbetare, som sedan dess har blivit både vassare, skarpare och tyngre för varje dag som går. Vi har en jätteduktig företagsledning, med en våldsamt skicklig ekonomichef. Jag hoppas också att våra uppdragschefer verkligen känner att vi har tillgång till Sveriges bästa assistenter.
* Lystra har vuxit snabbt de senaste åren. Finns det risk att Lystra vuxit för snabbt och riskerar växtvärk?
– Det är inget självändamål att vara ett stort företag för storlekens skull. Storlek och tillväxt får inte gå före kvalitetsmålen. Jag pratar varje dag med vår VD, Daniel Lindkvist, och betonar hela tiden att vi måste dra ner på tillväxttempot om vi inte klarar kvalitetsmålen.
– Samtidigt finns det, i den här branschen, fördelar med att vara ett stort företag. Försäkringskassan vill att branschen ska bli mer storskalig. Företagen kan då bli mer kostnadseffektiva och ha mindre overheadkostnader per produktionstimme. Här ser vi en tydlig trend att storleken spelar roll och därmed kan det bli svårt för de mindre företagen på lång sikt.
– Ju större volym vi har desto större är möjligheten för oss att kunna sätta ner foten och ta debatten med politiken och makthavare om vikten av en bra assistans. Det är viktigt för oss inom Lystra.
* Lystra finns i hela Sverige. Det är en styrka. Samtidigt har verksamheten i Norrbotten en speciell plats i Lystras historia. Hur ser framtiden ut där?
– Nu ska jag vara tydlig! Lystra kommer aldrig att lämna Norrbotten! Dels därför att jag kommer från Kiruna och Norrbotten betyder mycket för mig. Dels för att vår andre ägare, Partnerinvest Norr, som också ägs av Almi och Norrlandsfonden, har sin kapitalbas i Norrbotten.
– Därför är det oerhört viktigt för oss ägare Lystra ska att finnas representerat i Norrbotten. Där är Lystras vagga och där ska vi stanna. Den sista lampan vi släcker, sker i Norrbotten. Sedan ska vi naturligtvis fortsätta satsa på alla våra kontor i landet.
* Hur ser du på framtiden för Lystra och för den personliga assistansen?
– Jag är inte orolig för Lystra. Vi har ett bra ägarteam, bra kontaktnät och bra ledning. Vår idé har alltid varit att på ett långsiktigt sätt reinvestera vårt överskott i företaget. Det finns assistansbolag som kommer och går. Men våra kunder och medarbetare ska kunna lita på att Lystra består. Dessutom är jag säker på att LSS-reformen kommit för att stanna, oavsett vad som händer inom politiken.
– Den stora utmaningen för Lystra blir kompetensförsörjningen. I dag slåss alla i branschen om en för liten arbetskraft. Det är bekymmersamt att en städtimme på kommunen ger högre pris än en assistenttimme. Nu är jag glad att Lystra fått en bra HR-chef.
– Däremot är jag mer orolig för den brist på kompetens som finns inom Försäkringskassan. Att det sedan finns de i branschen som inte bryr sig om enskilda människor, utan ser detta som ett spel och är beredda att gå långt för att tjäna pengar på andra människors bekostnad.
* Är det detta som driver dig att investera i Lystra?
– Bland annat. Men det centrala är att den grupp människor som är i behov av assistans måste värderas lika högt som alla andra grupper i samhället. Vi måste respektera alla dessa individer.

Fakta/ Thomas Rönnquist
Bor: Kiruna.
Ålder: 52 år.
Familj: Fru, tre barn och hund.
Gör: Delägare i Lystra. Rådgivare till entreprenörer och skapa förutsättningar att bygga upp bolagskonstellationer med finansiering. Sitter i flera bolagsstyrelser.
Fritidsintressen: Vara med barnen. Gillar att vara ute på havet och röra på sig. Är väldigt intresserad av samhällsutveckling.
Detta visste ni inte om Thomas Rönnquist: Älskar att ibland vara lat och inte göra någonting, vilket kan vara förvånande för många som tror han alltid är en duracellkanin.